Wednesday, January 4, 2012

Upppackning och Installation

Idag fick jag hem lådan med LG Cinema 3D Sound. Något som jag såg väldigt mycket fram emot.

I lådan fann jag Sladdar, 4st Högtalare, 1 Center Högtalare och en Bas samt givetvis huvudenheten.
allt var snyggt nerpackat och väl inslaget i skyddsplats mm såg helt enkelt bra ut.

Huvudenheten är snygg och stilren, ovanpå kan man se dels ett par lappar som berättar att den har WiFi mm, och sedan en hel massa loggor för allt som den stödjer.

Den typiska LG Fjärren som jag känner igen från min TV är givetvis med samt en IPhone Docka som man ska koppla in i Huvudenheten och sedan kan man sätta sin IPhone/Ipod där i undrar om man även kan sätta en IPad i den? får låna en och prova helt enkelt.

Min första reaktion på när jag packade upp Högtalarna var att "shit" Dom är riktigt snygga, och smidiga, sen kollade jag hur man ev kan fästa upp dom för det blir att sätta dom på väggen så småningom, vill bara prova in dom först och testa ljudet.
När jag sedan tog av plasten så var dom i samma snygga Pianolack som TVn riktigt snygga.

Detsamma gäller givetvis för Baslådan, dock kändes den väldigt lätt, så är lite nyfiken på vilket ljud den kan leverera, är van vid att basar väger väldigt mycket, samma sak med att det är en Passiv Bas, ska bli väldigt intressant att prova denna.

Manualer var här inte så mycket, en liten guide med hur man kopplar in den till TVn en väldigt tunn manual på flera språk, som i princip väldigt kortfattat beskriver vad som finns och vad de olika knapparna är, samt en CD med digitala manualer på, gissar att där hittar man mer dokumentation om man nu är nyfiken och intresserad, dock är jag en av de som oftast inte ens öppnar en manual när jag köper något, utan ger mig direkt på godsakerna, på gott och ont. men i detta fallet gjorde jag ett litet undantag.

Inkopplingsdags, Nu ska vi till den roliga biten, Kollar jag bak på Huvudenheten så ser jag 2st HDMI IN, 1st HDMI UT, 6st Högtalarkontakter, RJ45 för nätverk, samt en Augingång, 1 IPod ingång, och så lite enklare utgångar.
Här är väl en av de första grejorna som jag hade reagerat på, Endast 2st HDMI ingångar, det täcker inte mitt behov, jag har normalt inkopplat, PS3, Digitalboxen, En HDMI för telefonen, och så hade jag tidigare en för DVDn med men den kan jag dumpa nu när jag har denna.
Dock hoppas jag på att den har den typ av HDMI som stödjer ljud i båda riktningar, dvs när jag har något inkopplat i TVn så kan denna skicka sin ljudsignal till huvudenheten som kan leverera det i högtalarna, bara att hålla tummarna.
Nästa grej som dock inte är så vanligt så jag har en extra box för det är jag behöver 2st HDMI UTgångar, eftersom jag både har min HD TV och sedan en HD Ready Projektor för filmtittande.
Högtalar kopplingarna är väldigt enkla, snyggt färgmarkerade och sedan har sladdarna samma färger, enkelt och bra, och alla sladdarna är väl tilltagna så man kan dra dom snyggt i rummet och gömmar dom utan att dom blir för korta.

Det sista jag hann göra idag efter att jag kopplat in allt var att starta igång boxen och göra grundinställningarna.
Snygg enkel meny att leta sig fram i och inte så mycket man kan trixa och fixa med, för en vardagsperson är detta kanon, jag hade kanske gärna sett lite avancerade inställnings möjligheter.
Men mer om detta i nästa inlägg då jag tänker titta närmare på detta och vad det har att ge.

Over and Out

No comments:

Post a Comment