Thursday, September 6, 2012

Resa för jobbet, inte så glamoröst som ni kanske tror

Hade jag inte älskat det jag gör, och brunnit för SONY och verkligen trott på företaget och våra produkter och tjänster, så hade jag ALDRIG orkat med att göra det jag gör under event!
för 16 dagar sedan kl 5 på morgonen började resan, då gick jag ut och ställde mig och väntade på taxin, som tog mig in till Hyllie station, därefter blev det tåg till kastrup och sedan flyg till Berlin.
från Berlins flygplats så hämtade Joerg upp mig och vi åkte direkt till mässhallarna. Tog en rundtur för att se hur allt såg ut, då när vi anlände var det en byggarbetsplats mer eller mindre, inte mycket som var klart.
Vi satte våra grejer i ett av våra mötesrum, kopplade upp våra datorer, och kollade av mailen, detta var vid lunch tid ca.
efter det så var det dags att jaga rätt på alla produkter som jag skickar ner, någonstans i runda slängar 600 mobiltelefoner, och lika mycket tillbehör, sladdar mm, stämma av med de som tog emot allt och gå igenom hur de ville hantera allting.
mycket planering, träffa nya människor, lyssna på när de pratar tyska innan de sedan förklara på engelska för mig vad de pratar om. så här höll jag och Joerg på till ungefär 10 på kvällen, då vi begav oss för att äta middag på ett ställe som heter Mutter (Japp betyder Mutter och / eller Mor på tyska) en fantastisk Thairestaurang, där blev det middag och 2 öl för att koppla av.
var sedan på hotellet vid 12 på natten och checkade in på rummet då, däckade i sängen direkt.
så här höll de första 3 dagarna på ungefär samt att vi fick i ordning mötesrummen, sorterat telefonerna, lite vanligt kontors jobb mm samtidigt som vi fick se allting växa fram till det fantastiska lokal som vi sedan hade SONY's monter i på IFA 2012.
på fredagen sedan anlände fler kollegor, och planeringen och iordningställandet av alla Demos påbörjades, samt att produkterna började placeras ut, bytas ut justeras, konfigureras mm, än så länge har ingen arbetsdag slutat tidigare än 10 på kvällen och ändå har man varit på mässan mellan 7 och 8 på morgonen.
Hela helgen fortsatte Demo och utställningslokals byggandet. och nu börjar man kunna se hur det hela kommer se ut.
Måndagen och tisdagen är sedan dags att finslipa allting få det i ordning inför presskonfferansen på onsdagen, och när högsta hönset för SONY Mobil kommer för att se alla demon på morgonen. så dessa dagarna var minst lika långa.
snittsömnen låg på ca 4 timmar under denna första veckan i berlin, och man vande sig snabbt med en sådan dygnsrytm.
Jag skriver inte detta för att gnälla, klaga eller något sådant, för jag ÄLSKAR att göra detta, och skulle inte vilja byta det mot något. träffar så oerhört mycket nytt folk, skapar viktiga kontakter och får nya vänner.
Vi som jobbar i "the core team" blir som en familj, och avskeden när det är dags att åka hem och kanske inte se många på flera månader eller till och med år igen, är tufft, så man skapar väldigt starka band med varandra.
Vecka nr 2 var sedan mäss vecka, torsdagen och fredagen bara för pressfolk och sedan på lördagen öppnade det för allmänheten, då kan man kanske tycka att det bör min del som lägger stor tid på att bygga upp allt, skulle lugna ner sig.
Men nu byter mina uppgifter ut mot mer support, se till så att allt fungerar som det ska, återställa på kvällarna, byta ut trasiga produkter mm, så även denna veckan snackar vi om 8-22 jobb. Under dessa 16 dagar i Berlin har jag sett en bit av muren genom ett fönster i en taxi, lite andra sevärdheter på samma sak, då taxin råkat köra förbi dom. Jag har sett SONYs mässhall under väldigt många timmar, insidan av mitt hotellrum, botten på ett antal ölglas, lite restauranger, men i princip inget av de andra mäss-deltagarna, våra konkurrenter mm, eller något nämnvärt av staden Berlin.
 
Men jag ångrar det inte. jag återupprepar detta, JAG HAR FÅTT GÖRA NÅGOT JAG ÄLSKAR och som jag får så mycket uppskattning för, så mycket lovord, och det får jag för jag är duktig på det jag gör!

IFA Mässan i siffror
150'000 besökare till SONY's monter
3000 affärsmöten i Bussines Arean
230 arbetstimmar för mig
så allt som allt en väldigt lyckad mässa!

kommer en foto och film blogg senare
och vill ni se alla foton så leta upp mig på Google+ så delar jag ut albumet till er

No comments:

Post a Comment