Thursday, September 13, 2012

trevliga Poliser

Detta utspelade sig igår inne i Malmö
ska börja med att påpeka att jag har bara mig själv att skylla.
jag hade missat min efterbesiktning för en tid sedan, problemet var åtgärdat, ingen stor grej, för slitna däck bara, men i varje fall så hade min bil fått körförbud, pga missad återbesiktning.
att jag missat den är slarv och lathet enbart.
Men i varje fall så vart jag påväg till en affärsbekant för ett möte om ett kommande projekt, och kommer in på en väldigt smal väg med bilar på båda sidorna, vilket innebär att möte är omöjligt, så längre fram ser jag en polisbil svänga upp på vägen, vi stannar båda till för att släppa fram den andra parten, så jag backar bak och ställer mig i en lucka vid sidan, väntar in polisen som kör förbi men kollar på mig, när de kört förbi så väntar jag lite sen kör jag vidare, skulle bara en liten bit till.
Ser efter nästa korsning en polisbil bakom mig, så jag svänger upp på en sidgata och stannar till.
Dom kör då upp och ställer sig bakom mig, ut kommer en kvinnlig polis som går fram till mig, jag känner igen henne från polisbilen jag mötte.

Poliskvinnan: - Du skulle köra längre än dit där du stannade innan?
jag: Ja ska till gatan här intil (som är sant)
Poliskvinnan: Du vet om att du inte får lov att köra i din bil som har körförbud?
jag: Japp det vet jag
Poliskvinnan: Vi kommer att rapportera din bil som körförbud och ge dig böter
jag: Jo gissade det, har bara mig själv att skylla
..... en konversation om vart jag skulle, om missad besiktning mm, mycket trevlig polis att prata med
Poliskvinnan: Kan du skriva under här.
jag: skriver under och sen frågar jag, Får jag lov att ta hem bilen till Trelleborg?
Poliskvinnan: Vi ska köra nu.... skulle du göra det är det på din egen risk, du kan ju möta en annan Polis på vägen
jag: OK, Men får jag åtminstånne flytta den till en parkeringslucka
Poliskvinnan: Vi har rapporterat dig nu och ska köra nu.... tittar på mig och ler, tack och hej, nu kör vi!
och underförstått där som jag fick ut från konversationen var, Vi ser mellan fingrarna men kör ingenstans innan vi kommit runt hörnet.

Dom gjorde bara sitt jobb, dom var väldigt trevliga, och jag hade bara mig själv att skylla.

No comments:

Post a Comment