Friday, September 7, 2012

Utomlands vs Hemma i Sverige

Och nu pratar jag inte om semester och de ställen man åker till när man är turist.
Utan som nu när jag varit och jobbat utomlands ett antal gånger, och träffar de som bor där i sina "normala" miljöer. Då är det enorm skillnad på folk och folk tycker jag.
Jag kanske umgås i fel kretsar eller inte vet jag, men i mina ögon oavsett om vi pratar om USA, Spanien, eller nu senast i Tyskland, så är de mycket öppnare, trevligare kanske är fel ord, men det är så mycket lättare att få kontakt, och prata med dem.
Nu är det lite speciellt att jobba på ett event, men även de jag sprungit in i ute, har varit så mycket enklare att börja prata med, få kontakt med och liknande.
Här hemma ler man mot någon, och framför allt om det är en tjej, så får man ofta bara en sur min tillbaka, eller liknande, medan där får man både ett leende tillbaka och ofta även ett hej, osv.
Jag minns särskilt när jag var i USA, och jag var själv där i 3 månader, för att jobba, så det var ofta man gick ut och åt själv, och kanske satte sig i baren och tog en öl, dock tog det inte många minuter innan de som satt bredvid en började prata, sen kunde man ha hur långa konversationer som helst med dem.
Skulle jag göra samma sak här hemma, så skulle jag få sitta där ensam i baren, och jag har provat, att även prata med personen bredvid mig, men fick typ ett hmm aha, och sen vände de sig om igen.
Nu när jag var i Tyskland, så en av kvällarna jag var på väg hem, så mötte jag en av tjejerna från receptionen, Jenny hette hon, vi tog sällskap till tåget, detta var väl vid 10 eller 11 på kvällen, snackade en del, och bestämde att istället för att hon skulle åka ensam till sin lägenhet och jag ensam till hotellet så gjorde vi sällskap till en restaurang, åt tillsammans och satt och pratade länge och väl innan vi åkte hemåt åt varsitt håll.
Rätta mig gärna om jag har fel, men detta tror jag inte är alltför vanlig här hemma, sen vågar jag inte svara på om detta är för att när man jobbar på event är man lite av i en Bubbla, och här hemma kommer man rakt in i verkligheten igen, eller är det så stor skillnad på de som lever nere i Europa och Sverige, är vi svenskar så blyga, försiktiga att det är svårt att kanske få kontakt....hmm tål att funderas mer på.

No comments:

Post a Comment