Wednesday, December 28, 2011

Iphone vs Android

En jämförelse ur min synvinkel.
Ska försöka vara så objektiv i min jämförelse, får vi se hur det går.
kommer här bara utgå ifrån hur jag normal använder min telefon, de funktioner jag är "beroende" av och appar jag regelbunder använder.
Men first things first.

Jag gillar känslan av den, och vikten, den utrålar kvalite när man håller den i handen.
Knapparna både är ok och ogillar jag, och tycker det är skitstörigt att Apple envisas med en egen kontakt istället för USB/MicroUSB som alla andra använder.

Jag gillar även att den är så snabb som den är i responsen, appar och allt man gör är instant känns det som, där har Apple verkligen lyckats, jag tror stor del i det är att de låser systemet så mycket som de gör, och att de ska ha kontroll på allt, då vinner de den biten också.
Men just detta låsta system är också en av de saker som jag ogillar mest.

Kollar vi sen till uppbyggnaden i själva systemet så en sak jag saknar väldigt mycket är mina Widgets, där jag enkelt kan slå av och på WiFi, BlueTooth, ha min kallender, klocka, Musik/spotify spelare mm som jag använder myckte och ofta. Samt den absolut mest använda widgeten mina snabbkontakter.
Här kan jag också dra ut de appar jag använder oftast och lägga som "genvägar" på skrivbordet.
Detta använder jag väldigt mycket, I min Iphone så det första jag möts av är alla mina appar som ligger på skärm efter skärm efter skärm, visst jag kan lägga ner en massa energi på att skapa mappar och ha dom sorterat, men det är fortfarande "störande" tycker jag. jag vill ha ett rent skrivbord med bara de funktioner jag eftersöker nära till hands, inte allting.

Nästa grej är att jag kör mycket bil och streamar då min musik från Spotify till min bilstereo via Bluetooth, i min Android så klickar jag då på inställningar, Trådlöst och sen BT och kopplar samman dessa 2 (äldre BT stereo så den gör inte det automatiskt) sen klickar jag på Homeknappen och på min Spotify Widget som börjar spela senaste spellistan/eller loggar in automatiskt.
I Iphone, så måste jag klicka på inställningar, allmänt, leta upp BT som ligger en bit ner, sen kopplas samman dem, för att sedan klicka på homeknappen, leta upp Spotify appen bland alla andra/eller musik mappen och sen Spotify appen, och där logga, detta känns som fler steg när jag gör det och är inte lika enkelt.

Då jag byter telefon väldigt ofta och även har 2-3 telefoner samtidigt (en Jobb och en Privat, samt ibland en andra jobb när jag testar väldigt nya) så är det otroligt smidigt att veta att jag aldrig behöver strula med kontakter, för de ligger alltid på mitt GMail konto, så oavsett vilken telefon med android som jag byter till oavsett tillverkare, så försvinner inte mina kontakter, vidare kan jag enkelt redigera dem på datorn var jag än är och vilken dator jag än sitter vid.
Medans på min IPhone har jag fortfarande inte fått den att få in mina privata kontakter, och att den av de kontakter jag fått in (Echange, Hotmail, och Outlook) så blandar den alla, så jag är lite nervös när jag och om jag får in mina GMail kontakter att den ska synka ihopa alla till en enda röra.
På min Android så hålls de snyggt separerade, även om jag kan se alla i samma kontakt app, så blandar den dom inte och jag kan enkelt sortera mellan dem.
Vidare har jag väldigt många sorterings möjligheter och även möjligheten att om jag inte är nöjd med kontakt appen bara hämta en annan som fyller mina intressen / och de funktioner jag eftersträvar enklare.

Tittar vi sedan på nästa funktion/app som jag använder väldigt flitigt så är det SMS, och jag skickar väldigt mycket, både enkilda mottagare och till flera mottagare samtidigt, här har jag då via GMail satt upp grupper väldigt enkelt, och kan via både den medföljande (men jag byter väldigt ofta till G SMS Pro) enkelt bara välja en av grupperna och vet då att SMSet går till alla i vald grupp/grupper, detta har jag inte hittat ett smidigt sätt att göra i min IPhone ännu.

Att surfa är i mina ögon lika enkelt och smidigt på båda systemen och jag märker inte av att den ena är snabbare än den andra, det jag märkt mest då är att Min IPhone tappar data nätet oftare än de android telefoner jag använt mig av och att täckningen ofta är sämre rent generellt på den.
Sista delen av det jag ofta använder så är det tethering, dvs dela ut Internet och använda telefonen som en Hotspot/WiFI Router. på min Android så efter att jag satt upp det så har jag en widget som jag klickar på så är det igång och sen ett nytt klick så stänger jag av det.
På Iphone så efter att satt upp det så var jag tvungen att gå in i inställningar och leta mig fram till Internet delning där för att slå av och på detta. väldigt osmidigt.

Slutligen så har vi batteriet, Här vinner IPhone, den har längre standby tid än de Androider jag använt, vid användade så sjunker batteriet lika snabbt, men med skärmen släckt och i Standby läge så håller den batteriet mycket bättre och "läcker" inte lika mycket ström.
så här vinner den på den fronten.

Så slutkontentan av det hela, vad tycker jag om IPhone nu då
Den är enkel att använda, och snabb i responsen, här är den bättre än Android tycker jag
men den är föråldrad, Jag känner inte av någon nyhet i den mot den 3GS som jag köpte för 4-5 år sedan, utan känns som samma OS som då, det var coolt och nytt och det häftigaste man kunde få då, men den är numera omsprungen av Android i mina ögon.
Jag Saknar smidigheten och användarvänligheten i Widgets när man lärt sig använda dom. och Valfriheten!
Så för en förstagångs användare av Smartphone, så är det en bra telefon, men när man sen eftersöker mer och vill ha bättre egen kontroll och funktionalitet så går Android förbi med hästlängder.
Är man däremot ute efter ögongodis, dvs animationer, rundade iconer, lite Tecknadfilm stil på sitt OS så tar Iphone poäng, den är snyggare.
Så i mina ögon vinner Andoid stort, jag går på funktion framför utseende.

No comments:

Post a Comment