Saturday, October 18, 2014

Sockerskolan

Blev lite irriterad idag när jag läste skolans veckoschema för nästa vecka i skolan, då de där skriver att de på Torsdagen ska fira lite Halloween, vilket väl är helt OK, men att de tillåter barnen att ha med sig Godis och Läsk till skolan, samt att de bjuder på popcorn och saft.
vi börjar med att de låter ha dem med godis och läsk till skolan, det sätter mig som förälder i en situation där jag inte får bestämma om mitt barn ska äta godis eller inte, för antingen sätter jag min 10 åring i en sits där hon blir enda barnet som inte har godis med sig, eller så går jag ifrån mina egna principer med endast godis på lördagen, och då oftast nyttigare alternativ än sötsaker.

Skolan borde istället för att uppmuntra godisätande utbilda och lära ut faran med för stort sötintag!
Framför allt nu när fler och fler forskningsresultat visar att intag av socker och liknande inte bara ökar övervikten bland barn, men även de inre farligare sjukdomarna som fettlagring runt våra organ, sådant som ofta inte visar sig förrän det nått en kritisk nivå.
Men det är en helt annan blogg.

Sen kommer vi till att de bjuder på popcorn och saft, visst popcorn är ett mycket bättre alternativ, men det är ändå så att det är sprängfyllt med energi som om det inte görs av med sparar i våra fettceller, och saften, är det sockerfri eller vanlig saft, väldigt många hälsofaktorer som de tar ifrån mig som förälder att kontrollera.

Jag kommer kontakta skolan och säga min mening om detta, och jag hoppas och håller tummarna för att hennes mor som har min dotter den veckan detta är, väljer att skicka med något som är bättre än sockerstinn läsk och godis, finns alternativ.

No comments:

Post a Comment