Monday, December 10, 2012

En bussåkares bekännelser

Det här med att åka buss är än så länge inte riktigt min grej.
idag var andra dagen då jag åkte till jobb med buss, denna veckan är lite annorlunda från föregående då jag även ska lämna min dotter på fritids.
Sagt och gjort vi steg upp i normal tid kl 6 på morgonen, gjorde oss färdiga med allt vad det innebär, och ut för att hinna med bussen som går kl 06:56, detta är då den andra bussen som går denna morgonen, den första går 06:26, så från mig går stadsbussen i Trelleborg bara en gång i halvtimmen. 2 stationer senare hoppas Michelle av, helt själv och går till skolan, nu ska nämnas att bussen stannar i princip precis utanför hennes skola, så det tar henne kanske 5-6 minuter att gå bara.
jag åker vidare 3 stationer till och kommer precis när min nästa buss mot Malmö går, denna bussen blir givetvis väldigt snabbt fullsmockad med människor, trots att denna faktiskt går var 10e minut nu på morgonen, det är ett plus i kanten, att den går så ofta, inte att den blir fullproppad med folk!
Bussen tar lite mer än 30 minuter in till Södervärn, idag tog den nog ännu längre tid, då det kändes som det gick VÄLDIGT sakta. väl på Södervärn är det då dags för nästa byte mot Lund, samma sak här tiderna passade ganska bra, ingen lång väntan eller så, och även denna bussen blir om än ännu mer fullproppad med människor.
Väl framme på jobb var jag i varje fall kvart i 9 på morgonen, dvs min resa till jobb tog närmare 2 timmar.
jämför jag detta med att ta bilen istället, som vi normal kör hemifrån vid 06:45 då hinner jag följa med Michelle in på skolan och lämna henne i kapprummet, och är ändå på jobb vid kvart i 07:45 dvs 1 timme tidigare än det tog mig med bussen.
Det possitiva här är det var ingen väntan mellan bussarna, det negativa var att det trots detta tog mer än dubbelt så lång tid för mig att ta mig till jobb.
Ska man sen lägga till det att idag måndag så simmar Michelle på Simskolan fram till 16:15 där jag sen ska hämta henne, för att åka buss och vara framme i tid tills Simskolan slutar måste jag gå från jobb 14:30 och ta en buss då.
Så ska jag som ensam förälder hämta och lämna Min dotter, och busspendla så kan jag bara jobba mellan 9 på förmiddagen till 14:30 på eftermiddagen. och mina egentliga arbetstider är 8 på morgonen till 16:20 på eftermiddagen. det är alltså en förlust av 3 arbetstimmar, det är nästan en halv arbetsdag jag förlorar.
dvs de pengarna som jag sparar in på att det är billigare att åka buss än att köra bil förlorar jag på förlorad arbetstid, dvs löneavdrag på mer än vad bensinen kostar mig.
eller så får min dotter vara på Fritids från 6 på morgonen till ca halv 7 på kvällen, dvs mer än 12 timmar och jag skulle inte ha en chans att träffa henne alls på vardagarna.
än så länge går denna ekvation inte ihopa för mig, jag ger det dessa 30 dagar jag har kort för, sen kommer jag försöka mig på en ordentligt utvärdering.
Men än så länge vinner Bilen med hästlängder.

No comments:

Post a Comment