Tuesday, December 4, 2012

Buss vs Bil dag 1

Lite granna ofrivilligt har jag blivit tvungen att införskaffa mig ett Busskort.
så nu kör jag ett 30 dagars test om det funkar för mig med buss,
så far är bilen överlägsen på alla punkter utom kostnad.

Det finns en direkt buss som går från Trelleborg direkt till Lund och stannar nästan vid mitt jobb.
och det finns en stadsbuss som går precis utanför mig, dock så går denna stadsbuss bara 2 gånger i timmen och tar jag första tiden så är jag vid Lundbussen så ja får vänta 40 minuter på den, och tar jag den andra tiden så missar jag Lund bussen med 3 minuter ca.
så att åka buss från mig ner till Lasarettet där Lund bussen går är uteslutet. utan det blir till att traska, det tar mig i raskt tempo 18 minuter att gå den sträckan det handlar om.
så jag måste gå hemifrån kl 06:40 för att hinna, och för att vara på jobb kl 20 över 8
jämför jag detta med bil, går jag hemifrån kl 6:40 på morgonen så är jag på jobb 20 över 7 dvs det tar ganska exakt 1 timme längre att ta mig till jobb.
Denna timmen gör att jag inte kan ta direktbussen från jobb och hem om jag ska jobba en full dag, utan istället så får jag ta en buss till Malmö Södervärn, byta där till trelleborgs bussen, detta skriver jag om senare hur det funkar.
så total pendlingstid för mig med buss är ca 3 timmar, mot 1,5 timmar med bilen, dvs dubbelt så lång tid.
Kollar vi på det praktiska så är det ganska skönt att luta sig tillbaka och lyssna på musik, kanske slummra lite, men å andra sidan så trivs jag med att köra bil
Sen kommer vi till den andra tunga aspekten som talar för Buss istället för bil, och det är att det kostar mig ca 3500kr i månaden i bensin med bilen, medans ett busskort för 30 dagar som gäller Lund, Malmö, Trelleborg så kostar det mig 960kr, och så lägger i till kanske 800kr i bensin på det så har jag fortfarande en  besparing på nästan 2000kr av att åka buss istället för bil.
jag kommer som sagt åka buss nu december ut och utvärdera det efter det hur det fungerar.
och kommer skriva om det under tiden vad jag anser och vad det lutar åt.

No comments:

Post a Comment